Stanoviska komise ze 17. 10.  2007

Zápis z Komise pro etiku 

Přítomní: Jandourek, Osvaldová, Velíšek, Lipold, Bystrovová, 
Omluveni: Jůn, Černý, Bílek

Schůze byla odložena z původního termínu 10. října, protože nebyl dostatek podnětů. Proto se schůze 17. 10. nemohl účastnit kolega Jůn, který je mimo republiku.

Nová podání:

* Stížnost na redakci MFDNES, že převzala text již publikovaný na serveru cream, aniž by redaktor uvedl zdroj – jde o článek z festivalu Hip Hop Kemp. Redakce bude dotázána na stanovisko.

* Stížnost na agenturu Korzo, že porušuje uzavřené smlouvy (neplatí honoráře). Jde především o pracovně právní spor, stěžovatelka podala trestní oznámení, nicméně agentura bude dotázána na stanovisko.

* Podání Ivany Kovaříkové (Sommelier). Jde o mail zaslaný kolegovi Velíškovi. Komise byla informována, že stížnost bude řešena jinou cestou.

Dořešená a řešená podání
* Stížnost na magazín přiložený k deníku Šíp ze dne 9. 5. 2007, kde byla otištěna reportáž s názvem Smutné noční blues – Feťáci utočí na pražské lékárny (autorka Alena Hechtová). 

Přišel vstřícný dopis autorky, informuje, že magazín zanikl a popisuje, jak k reportáži došlo. Uvádí, že na možné pochybení nebyla v redakci upozorněna a vycházela z toho, že narkomanie je závažný problém, na který chtěla poukázat. Nicméně konstatuje, že v případě občanů, kdy nejde o veřejný zájem, by neměli být na fotografiích rozeznatelní. Komise s tímto názorem souhlasí a znovu opakuje, že na problém zobrazování osob již několikrát upozornila. Jde o paragraf  3/ f)  etického kodexu: kromě nesporných důvodů veřejného zájmu nesmí novinář 

svou činností dostat dotčené osoby do nesnází nebo osobní tísně.
Stěžovatel bude o stanovisku informován. 

* Stížnost na novináře LN L. Palatu, že jeho cestu do Malajsie financovala místní vláda s tím, že pozvaní novináři se zaměří pouze na festival Colours of Malaysia a cestovní ruch. 

Odpověděl jak šéfredaktor LN, který jakékoli pochybení  redaktora odmítl, tak  kolega Palata. Uvádí, že proběhl pouze krátký rozhovor před cestou a dovozuje, že by si novináři měli uvědomit rizika na první pohled lákavé nabídky, kterou mohou od různých ambasád dostat.

* Podnět Pavla France na Pátek Lidových novin: přišlo jak vyjádření redakce, tak další informace od p. France. Stížnost převzal kolega Lipold a připraví stanovisko do příštího zasedání.

* Podání na porušování etického kodexu a zákonů ČR ze strany serveru: www.atlas.cz Podle stěžovatele zde dochází k narušení mravní výchovy mládeže a dětí. 
Komise se na server obrátila dopisem, redakce požádala o konkretizaci, o které materiály jde. Stěžovatel byl vyzván mailem, aby své podání upřesnil. Do jednání komise neodpověděl. 

* Stížnost na článek v Sokolovském deníku ze dne 14.7. 2007, kde byl zveřejněn rozhovor redaktora Šujana se starostou Lokte p. Hlavsou. Redakce se stěžovateli ozvala a vzájemně si materiál vysvětlili. Redakce odmítá, že by článek byl skrytou reklamou a stěžovatel vyjádření akceptoval.

* Stížnost na MFDNES – článek o skupině Tokio Hotel. Stěžovatel byl mailem požádán o konkretizaci, žádný materiál nebyl přiložen, ani blíže označen. Není jasné, zda jde o zpravodajství nebo publicistiku a o MFD nebo internetový idnes. Ač byl autor podání vyzván, aby uvedl konkrétní údaje, žádné vyjádření nepřišlo. Stížnost byla odložena.

* Stížnost na ČT24, která v době přímého přenosu z příletu amerického prezidenta bezprostředně před přistáním vysílala přehledy a popisy všech vražd a zavražděných amerických prezidentů. Autor stížnosti vysílání považuje za neetické, nedůstojné a neodpovídající principům slušnosti. Bylo vyžádáno stanovisko redakce, odpověděl Mgr. Šámal a žádal upřesnění stížnosti. Předsedkyně KPE ho o vyjádření opět požádala a doplnila údaje. Stanovisko zatím nepřišlo. 

* Stížnost Klubu psychotroniky a UFO, o.s. na Magazín Práva. Stěžovateli bylo zasláno vyjádření redakce.

* Stížnost na relaci televize Nova Televizní noviny ze dne 26. 5. 2007, kde uvedl reportér Jiří Borovec ve zpravodajské informaci, že se demonstrace iniciativy Ne základnám účastnilo jen několik set lidí. Autor stížnosti tvrdí, že údaj byl zkreslen. Redakce NOVY byla požádána o stanovisko. Zatím není k dispozici, bude urgováno. 

* Stížnost MUDr. Podivínského na Svitavský deník, kde redaktorka v článku nazvala lékaře mafií bílých plášťů. Nicméně v podání nebylo uvedeno, kdy článek vyšel. Stížnost byla zaslána k vyjádření příslušnému deníku.Vyjádření zatím nepřišlo, bude urgováno. 

* Stížnost na Divadelní noviny (viz minulý zápis a stanovisko KPE) – stěžovatelům bylo zasláno vyjádření šéfredaktora DN. 

* Úřad Rady pro rozhlasové a televizní vysílání – postoupení žádosti Policie ČR (vyjádření k etičnosti televizního štábu při natáčení v základní škole v souvislosti s případem znásilnění nezletilé). CD opět nefungovalo – bude zkopírováno a posláno členům mailem. 

* Stížnost na deník AHA – titulek Tady prodávají prošlé potraviny! ze dne 20. 3. 2007, autor zkratka (gol), strana 6. Komise doporučila, aby stěžovatel požádal o právo na odpověď. Deníku byl zaslán dopis se žádostí o vyjádření. Odpověď zatím nepřišla. Bude urgováno. 

* Stížnost Lukáše Bicana na reportáž TV Nova o serveru www.zpovednice.cz. Autor se reportáží cítí poškozen a upozorňuje na to, že byla zkreslená. Kolega Kruml o případu referoval, bude ještě znovu urgováno. 

* Podání na Liberecký deník, kde byl na počátku dubna zpracován a 11. dubna 2006 otištěn článek Tomáše Lánského o zubní laboratoři. Redaktor dostal informace a možnost fotografovat v laboratoři za podmínky, že článek autorizuje. Tuto dohodu porušil. Článek byl údajně plný nepřesností. Totéž se opakovalo ještě jednou v září. Stěžovatelům slíbila redakce zveřejnění jejich vyjádření, ale neudělala to. Reakci redakce se marně pokouší KPE zjistit prostřednictvím pobočky SNČR. Případ trvá dlouho, nicméně bude opět urgováno.

Další zasedání komise proběhne 14. listopadu v 18. hodin. Prosíme všechny členy KPE, aby předem potvrdili účast.
zapsala B. Osvaldová

PAGE  
2

